20140813

DIY: Gardin med Pom Pom-kant

Alltså, det är ju inte så att det skulle vara dyrt att köpa några meter franskant på valfri sybehörsbutik, men ibland vill man ju krångla till det för sig. Om man nu är en sådan jobbig människa kan man försöka göra en franskant själv med lite garn, en symaskin och alldeles för mycket fritid.

Som bas till min franskant använde jag mig av ett par gamla utslitna jeans. Jag klippte ut ungefär en centimeter breda remsor ur tyget och sicksackade kanterna med symaskinen.
Till själva fransen använde jag mig av svart restgarn. Detta syddes fast i öglor ovanpå jeansremsorna. Tidskrävande jobb, minst sagt.
För att få lite mer liv i allt sydde jag även dit några pom poms som jag gjorde i samma restgarn. Pom pomsen gjorde jag sjävlklart själv (vad annars). De är gjorde på samma sätt som
Omtagen är från ett skitkonstigt halsband jag köpte på Gina Tricots mellandagsrea för ett antal år sedan.
Enda nackdelen med den här fransen är att jag inte vågar tvätta den tillsammans med gardinerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar