20140814

DIY: Insektsnät av spetsgardin

Jag tycker att vanliga myggnät är fruktansvärt tråkiga och fula. De har en aura av fuktig sommarstuga över sig och det är ju inte sådär jättetrevligt. Om man bor i civilisationen kan det istället vara roligt att sätta upp något man inte behöver skämmas för och det är då en gammal spetsgardin kan komma till användning.
Först behöver man snickra ihop en träram. Jag använde mig av gamla spillbitar som blivit över från andra projekt.
Jag mätte upp hur mycket gardin som skulle behövas för att täcka ramen. Att ta till lite extra i kanterna är bra för att kunna vika tyget flera gånger och få en stabil kant att häfta i.
Kanterna som jag klippte bort sparades naturligtvis till framtida projekt. Kanske kan användas på en blus?
Jag häftade fast tyget i ramen med en häftpistol.
Insektsnätet ser bäst ut om tyget är ordentligt spänt och tätt häftat i ramen.
Jag tänkte först måla ramen vit för att få den att smälta in bättre med spetstyget. Att ha den omålad ser rätt bra ut det också, lite sådär lagom rustikt...
För att få ramen att sitta kvar i fönstret var jag också tvungen att sätta dit lite tätningslist. Den syns inte dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar