20140814

DIY: Strandglaslykta

Med lite glasbitar och kakelfog kan man göra sina egna ljuslyktor. Det är inte så svårt som det ser ut.
Förra året var jag på Azorerna och på lavastranden i Mosterios, en liten by på västsidan av Sao Miguel, hittade jag väldigt mycket strandglas.
Hittade även lite gamla kakelbitar i terrakotta och snodde med mig några lavastenar som souvenirer.
Till ljuslyktan använda jag mig av glaset från en ljuslykta på IKEA, kakelfog från Bauhaus (billigaste och minsta förpackningen jag kunde hitta) samt universallim från Biltema. Det är viktigt att limmet funkar på glas och blir genomskinligt när det torkar.
Jag limmade på glasbitarna i ett jämt mönster.
Biltemas lim är något för rinnigt och torkar lite för långsamt för sånt här, men håller gör det.
Jag blandade fogen med vatten och rörde om till en jämn massa. Har kommit på att fogen blir starkare om den är precis på gränsen till att vara lite rinnig, om den blir för torr har den en tendens att smula sönder när den torkar! Det bästa är att testa lite innan man drar på den på lyktan för att hitta rätt konsistens.
Jag strök på fogen i ett jämnt lager på lyktan. Det är bra om man ser till att fogen letar sig in i alla springor mellan glasbitarna, annars kan det uppstå luftbubblor.
Efter att fogen har torkat 10-20 minuter är det dags att tvätta av överflödig fog och putsa upp glasbitarna. En blöt kökssvamp funkar bra för att få en jämn yta på fogen.
Lyktan är riktigt mysig att tända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar