20140815

DIY: Gammalt stearin blir nya ljus

Varje gång ett ljus brinner ut ska man spara det överblivna stearinet, för vet ni, man kan faktiskt gjuta nya ljus av det!
Jag gillar att använda muffinsformar i silikon för att gjuta min ljus i. Vekgarnet hittar man hos hobbybutiker, till exempel Panduro. Blompinnar eller liknande kan också vara bra att ha då man måste ha något att fästa vekarna i när man gjuter ljusen. Jag använder mig av vattenbad för att smälta stearinet. Tänk på att stearinmassa är superjobbigt att få bort (det funkar med svinto på rostfritt) så att använda redskap som man inte är så rädd om är att föredra.
Vattnet behöver inte koka, stearin har en ganska låg smältpunkt.
När massan börjar smälta är det bra att ha något att röra om med. Ta inte en kökskniv som jag gjorde, använd en blompinne eller något istället.
Klipp till vekar till ljusen i lagom storlek.
Gör en dubbelknut i ena änden.
Fäst blompinnen i den andra. Kolla så att veken är exakt så lång att den precis räcker ned till botten av formen.
Doppa knutändan i stearinmassan.
Fäst knuten på botten av formen. Se till att den sitter fast ordentligt.
Här är det mest kritiska momentet. Att bränna sig på stearinmassa är riktigt oskönt, så gör det inte.
Häll försiktigt upp massan i formerna.
Låt stelna.
När stearinet svalnat är det bara att ploppa ur ljusen ur formerna...
... och låta pyromanin flöda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar