20140902

DIY: Ljuslyktor med kakelfog och glaspärlor

Till de här lyktorna använde jag mig av samma lim och kakelfog som som jag hade till min strandglaslykta.
Som bas använde jag mig av ljuslyktor i glas från IKEA.
De små glaspärlorna limmades på med universalism från Biltema.
Jag gjorde ett "fat" av folie och hällde upp pärlorna.
Strök på limmet i ett slarvigt mönster runt hela glaslyktorna.
Rullade lyktorna i pärlorna.
Jag fick justera pärlorna något och se till att alla satt fast ordentligt, men annars funkar min rullteknik ganska bra! Snabbt går det också, orka pilla dit pärlorna en och en... De fick stå och torka i ett par dagar.
När de väl torkat och pärlorna fastnat, blandade jag fogen till en jämn smet.
Drog på ett gaska tjockt lager på lyktorna.
Efter ungefär tio minuter tvättade jag av överflödig fog med en blöt svamp. Jag upprepade fogningen ytterligare en gång eftersom den inte riktigt täckte första gången.
En gammal träbit (från ett balkongbord!) fick agera ljusbricka.
Det jag gillar mest med de här lyktorna är att vissa pärlor fortfarande är lite övertäckta med fog, det skapar en fin struktur och mysigt sken när de är tända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar